Monday, April 18, 2011

aku rindu ayah...


tanggal 11.12.2010 merupakan detik yang paling aku tak boleh lupakan..

kehilangan ayah.. buat selama2 nya berpisah alam...

pukul dalam pukul 10.30 mak panggil kami anak-anak, ayah sesak nafas lagi!!

pagi tadi ayah nampak sihat sangat....

kami adik beradik berkejar pada ayah... urut kaki, urut belakang.. juga mengajar ayah kalimah ALLAH..

nampak sukar sungguh ayah bernafas kali ni, rupanye ayah sedang nazak...

sungguh tak sangka... ayah minta nak tidur, rupa-rupanya ayah tidur buat selama2 nya.. saat tu aku dan dua kakak aku sedang membacakan surah addukhan...

moga ayah dipermudahkan sakaratul maut...

tak sampai 10 ayat aku rasa, ayah senyap...

di fikiranku, ayah tidur agaknya...

sungguh tak percaya...

air mata tak dapat dibendung lagi... suami memimpin tangan naik ke atas, sabar sayang.. ayah telah pergi...

aku turun balik kat ayah, ku sentuh badan ayah.. masih terasa hangat tubuh ayah.. ayah tidur ni... cukup tenang wajah ayah... tiada lagi kesakitan di wajah ayah...

selimutkan tokki, tokki sejuk ni... arahku pada anak buah...

kami berkumpul keliling ayah membacakan surah yasin.. untungnya ayah ada anak yang ramai dan cucu yang ramai...(mudah-mudahan)

alhamdulillah.. segala urusan pengebumian ayah berjalan dengan lancar...

cuaca redup saja..seakan bersedih sepeti kami...

terimbau segala kenangan bersaama ayah yang takkan pernahku lupa...

masa saat aku dapat result untuk masuk um, ayah baru balik dr laut.. hilang penat diwajah ayah bila aku khabarkan berita gembira itu...

saat sahabat aku tak dapat mana-mana tawaran ke ipt, aku turun kebandar untuk tolong buat rayuan(pergi cc).. aku baru kena chikenpox masa tu,,, dalam perjalanan balik, ujan turun dengan lebat... bila bas berhenti nampak ayah sedang tunggu bersama dengan payung.. tah berapa lama lah agaknya ayah tunggu.. masa tu mana ada hp...

3 hari sebelum ayah meninggal.. ayah nak sangat makan sup tulang... aku tak bagi sebab kolestrol tinggi.. tapi aku tetap pergi cari kat pasar...hampa, tulang dah habis..

balik rumah, ayah kecewa sangat..
pelik, kenapa lah ayah beria sangat..
esok aku cari lagi.. alhamdulillah... sampai rumah aku terus masak... dapat lah makan semangkuk.. tu pun ayah sesak nafas sebelum nak makan...

hari ayah pergi, ayah sedang tidur..

mak, ayah dah makan ke.. aku tanye pada mak..
dah, ayah makan laksam...
laaa, tu kan santan..
mak kata tak mengapa lah.. ayah teringin sangat nak makan laksam...

rupanya tu permintaan terakhir ayah...
abang aku yang belikan...
dan,
ayah aku pun meninggal atas pangkuan abang aku...

apa pun ayah, sungguh banyak yang aku impikan untuk ayah.. tapi terlambat.. tak banyak impian yang dapat aku sempurnakan...

ayah, aku sangat sayangkan ayah, tapi aku malu nak cium ayah...
saat aku cium ayah, ayah sudah kaku....
terasa satu kesalan yang teramat sangat...

moga-moga ALLAH membalas segala pengorbanan ayah dan kasih sayang ayah dengan syurga...

ayah, seorang yang tegas, mementingkan pelajaran anak-anak, penyayang walaupun terhadap binatang dan sangat-sangat menjaga kebersihan dan solat...

alfatihah buat ayahanda tersayang...
haji yusof bin mohamad..

No comments:

Post a Comment